Galerie

..

uit 1900 tot 1947 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Verheijen, Jan

Verheijen, Jan

1910

(1910-1991) Studeerde weg- en waterbouwkunde en werd hoofdvertegenwoordiger van een groot bouwbedrijf. Kwam in contact met een Limburgs beroepsschilder wat zijn belangstelling voor kunst opgewekte. Vanaf ca. 1965 heeft hij zich volledig aan het schilderen gewijd. Karakteristiek voor zijn werk zijn de zonnige tinten.

Visser, Arie

Visser, Arie

1900

(1885-1974) Was als civiel ingenieur verbonden aan het aannemingsbedrijf van de familie. Toen hij gepensioneerd was begon hij te schilderen, één  van de oudste schilderijen is gedateerd 1949. De eerste periode levert nog weinig persoonlijk, maar wel poëtisch. Vanaf midden jaren vijftig ontstaan de werken met Bijbelse onderwerpen.

Visser, Chr. Pieter

Visser, Chr. Pieter

1900

(1825-1894) Was banketbakker en zijn met waterverf gekleurde tekeningen, allemaal gebaseerd op Hoornse stadsgezichten, kwamen in de jaren 1890-1893 tot stand. Het oude mannen- en vrouwenhuis, Het Pietershof te Hoorn, waar hij de laatste jaren van zijn leven doorbracht, heeft hij verscheidene malen op zijn tekeningen afgebeeld.

Vre, Stien de

Vre, Stien de

1905

(1905-1983) Het tehuis waar zij als weeskind, samen met haar zus verbleef, heeft grote invloed op haar leven gehad. Na veel omzwervingen trouwde ze en een van haar dochters inspireerde haar tot schilderen. Ze begon klein maar al snel schilderde zij al haar herinneringen. Opvallend was het vogelvluchtperspectief. De publiciteit volgde al snel.

Vredeling, Yvonne

Vredeling, Yvonne

1943

(1943- ) van origine verpleegkundige en begon net als haar vader op haar 48ste met schilderen en ontwikkelt steeds meer haar eigen stijl. Het Westfries landschap en vooral de Omringdijk zijn echt haar onderwerpen geworden. De ruimte, rust en het lijnenspel van lucht, dijken en water zijn haar inspiratie en won al diverse prijzen.

   

Vrijenhoef, Frans

Vrijenhoef, Frans

1904

(1904-1971) Was huisbediende maar bleek over een rijke fantasie te beschikken toen hij rond 1960 na een bezoek aan en tentoonstelling van Jeroen Bosch begon te schilderen. Zijn werk vormt een levendige verbeelding van bestaande en gefantaseerde sprookjes, waarin hij zich een rasechte verteller toont met onvermoede tekenkundige talenten. 

Wint-Rotmans, Johanna

Wint-Rotmans, Johanna

1901

(1901-1998) Begon op haar zestigste jaar te schilderen en heeft daarbij een grote voorkeur voor het weergeven van huizen. "Het leven begint nu eenmaal in een huis en eindigt in een huis. Bovendien is een huis het grootste probleem van deze tijd. Het succes dat ze heeft met haar schilderijen heeft haar altijd verbaasd.

Wandemaker, Johan

Wandemaker, Johan

1908

(1908-?) Ontdekte zijn beeldend vermogen bij toeval. Geeft bij voorkeur het leven op het platteland weer. Zijn vroegere beroepen, hij was onder meer grasmaaier en hoefsmid, zullen daaraan niet vreemd zijn. Hij maakt ook pentekeningen.

Weert, Jan de

Weert, Jan de

1900

(1871-1955) Werkte eerst in het transportbedrijf van zijn vader, werd later dresseur en nam daarbij ook deel aan diverse concoursen hippique in Europa. Begon te schilderen toen hij 75 jaar was. Zijn werk bestaat uit romantische voorstellingen uit voorbije tijden, met kastelen en postkoetsen. 

Wiersma, Ruud

Wiersma, Ruud

1904

(1904-1980) Jarenlang bracht hij zijn dagen door als melkvaarder. Werd bekend met veelkleurige levenswerk ‘de vier jaargetijden’ dat hij op de binnenmuren van zijn woning schilderde. Na zijn dood werd het huis een museum. Wiersma werd geïnspireerd door de natuur en Bijbelse verhalen en werkte met fietslak op allerlei ondergronden

Werkman, Jac.

Werkman, Jac.

1909

(1909-1993) Was van beroep lakspuiter en schilder. Hij zag zichzelf absoluut niet als kunstenaar.

Westbroek, Willem

Westbroek, Willem

1918

(1918-1998) woonde en werkte aan boord van de honderd jaar oude rivierklipper Johanna Maria in de Voorhaven. Zijn etsen en schilderijen ademen een droomachtige sfeer en worden naïef van voorstelling genoemd, maar hebben een grote schilderkundige kwaliteit. Hij maakte portretten, naakten, landschappen en stadsgezichten. 

Westerhof, Jurjen

Westerhof, Jurjen

1929

(1929-2011) Van huis uit vertrouwd met het kruideniersbestaan ventte hij langs de weg met brood om in het onderhoud van vrouw en 4 kinderen te voorzien. De latere banket- en kruidenierswinkel werd gesloten bij de opkomst van de supermarkten waarna een baan bij de hoogovens volgde. Het schilderen en tekenen pakte hij in 1966 op.

Werz, Liesbeth

Werz, Liesbeth

1925

(1925–2013) Begon omstreeks 1978 met schilderen en was. Ondanks dat ze een dochter is van een architect en de vrouw van kunstschilder Han Werz, volkomen autodidact. Heel bewuste heeft ze haar eigen stijl kunnen en willen ontwikkelen. De werken vertellen een verhaal uit haar eigen leven of omgeving, onderwerpen van alledag. 

Zeilstra, Klaas

Zeilstra, Klaas

1918

(1918- ?) rasechte Fries en kaasmaker van beroep die pas in 1964 begon te schilderen. Overigens zag hij dit zelf vooral als een ontspannende hobby waar eigenlijk maar weinig tijd voor is naast het werk.  

Zentveld, André

Zentveld, André

1946

(1946 -) heeft geen boodschap of innerlijke bedoeling. De toeschouwer vindt het mooi of niet. Hij schildert vaak aan de hand van foto's het leven van alledag, waarbij (jeugd)herinneringen en onderwerpen die op het punt staan te verdwijnen belangrijke inspiratiebronnen zijn. De schilderijen worden detaillistisch uitgewerkt. 

 

Zetten, Pieter van

Zetten, Pieter van

1924

(1924-2006) docent en handenarbeid/tekenen. Maakte op z’n 41e een eerste olieverf en is zich in 1985 na succesvolle tentoonstelling volledig gaan wijden aan de kunst. Zijn werken zijn fors van opzet en hij maalde daarbij niet over hedendaagse opvattingen. Zijn voorkeur ging uit naar het landschappelijkezowel in olie als linografiek.

Zomer, Anna

Zomer, Anna

1900

(1899-1970). Was haar hele leven boerin en begon in 1954 met schilderen, nadat ze bij toeval werk had gezien van een landschapsschilderes, die in de buurt werkte. Zij had haar eigen omgeving tot onderwerp. Na haar pensionering wijdde zij zich geheel aan de schilderkunst. Kort na haar dood kreeg zij in Utrecht een overzichtstentoonstelling.

Zoutman, Nol

Zoutman, Nol

1947

(1947- ) na diverse beroepen ontmoette hij Drago Takac, een achterglasschilder. Dit werk greep hem direct en hij heeft, als autodidact, een eigen stijl ontwikkeld. Nu kan hij zich als een van de weinige Nederlandse achterglasschilders plaatsen tussen de schilders zoals wij die vooral in het voormalige Joegoslavië tegenkomen.